Storytelling

Skriv nye historier og spin-offs med storyhacks

Storytelling var en ting, længe før mennesket fik sko på. Historierne har skabt struktur i alverdens samfund og givet os røde tråde at følge. De har beriget, manipuleret og underholdt os. Fået os til at grine og græde. Storytelling har fået milliarder til at tro på noget, bygget imperier og dannet grobund for fake news såvel som happy endings.

Den stærke historie har et magtfuldt potentiale, og storytelling er med andre ord den skarpeste kniv i marketingskuffen, hvis ellers du forstår at bruge den rigtigt.

Storytelling er en gamechanger fordi…

Storytelling handler hverken om dig eller din virksomhed

Der er de historier, vi fortæller os selv, de historier vi fortæller andre, og de historier vi får fortalt. Ingen af dem er nødvendigvis sande, men alle tre er vigtige at forholde sig til, hvis du vil blive læst, hørt eller set.

Storytelling er et værktøj til at skabe en relation mellem virksomheden og kunderne. Gennem de gode historier, fortalt i øjenhøjde og med fokus på målgruppen, skaber storytellingen det gyldne rum, hvori virksomheden og målgruppen kan finde et fællesskab. Der hvor modtageren føler sig, set, hørt og forstået inden for virksomhedens univers.

Alle har en historie at fortælle

Produktionsvirksomheder, store banker, frisørsaloner, landmænd og det lokale supermarked. Alle har en historie. Det handler bare om at grave den frem…

Og det bliver måske meget nemmere, hvis du fjerner fokus fra produktet og tænker værdien for slutbrugeren ind i ligningen. Sælger virksomheden reservedele til biler, skal du altså ikke nødvendigvis spekulere i historier om karosseridele men derimod skabe fortællingen om køreglæde, bæredygtighed eller sikkerhed for hele familien. En landmand kan således slå sig løs med historier om alt fra dyrevelfærd til biodiversitet og madopskrifter.

Skal dit indhold kunne lidt mere, er det en god idé at alliere sig med en ekstern tekstforfatter med et strategisk øje for storytelling. 

Bliv husket med storytelling

Der findes hundredvis af bolig-webshops, endnu flere håndværksvirksomheder og et kæmpe foreningsliv. Lad os i øvrigt ikke glemme alle de B2B-virksomheder, der skaber resultater for deres kunder og får ting til at ske i det danske erhvervsliv. 

Men hvorfor vælge at handle i den ene webshop frem for den anden? Og hvorfor samarbejde med den dyre landskabsarkitekt frem for den billigere i forbindelse med et nyt byggeprojekt?

Det er nemt at falde for en god pris, og anbefalinger kan også være afgørende for, om vi vælger den ene eller den anden murer, når der skal laves nyt badeværelse. Men skal virksomheden skille sig ud fra mængden og blive husket, er det afgørende at tænke storytelling ind i strategien og kommunikere i øjenhøjde. 

Den gode historie skaber værdi for modtageren, men den positionerer samtidig din virksomhed som ekspert – og måske endda thought leader – inden for dens niche.

Historier inspirerer til handling

Storytelling taler til følelserne og giver virksomheden en persona, som modtageren kan relatere til. Den gode historie kan inspirere, engagere og måske endda løse et problem, og det kan efterlade et positivt aftryk på troværdigheden såvel som konverteringerne.

Det handler groft sagt om at give noget, hvis du vil have noget igen, og den indsats du lægger i storytellingen kan altså komme tifoldigt tilbage. Dels fordi du har skabt en relation til kunderne. Dels fordi modtageren er mere tilbøjelig til at foretage en handling, hvis denne er følelsesmæssigt engageret.

Hvad er et storyhack?

Et storyhack tager sit udspring i en eksisterende fortælling, der er bredt kendt af målgruppen. Fx et aktuelt tema, en politisk debat eller en almenmenneskelig udfordring. Med et storyhack placeres virksomhedens budskab i en eksisterende kontekst, hvorigennem historien får relevans i en ny, genkendelig sammenhæng.

Faktisk er det ikke meget anderledes end IKEA-hacket, hvor du bygger videre på noget eksisterende og skaber din egen version. Et slags spin-off, der forbinder virksomheden med ’det vi taler om’.

Hvornår og hvordan giver storytelling mening?

Skal al content gøres til storytelling? Nej. Nogle gange er en tekst bare en tekst. Information, jura eller produktbeskrivelser. Men informationerne bør bakkes op af storytelling, hvis du vil skabe engagement og knytte bånd til din målgruppe. Her er syv formater, hvor du med fordel kan tænke storytelling ind i strategien.

Native advertising

Native advertising er sponsoreret indhold klædt på til det medie, det annonceres i. Det kan være en video, en artikel eller indhold på sociale medier. Her handler det om at skabe en fortælling om et emne, der relaterer sig til virksomheden og taler til mediets målgruppe.

PR

PR handler grundlæggende om at overbevise medierne om, at virksomhedens historie er værd at fortælle. Det er den primært, hvis du formår at koble jeres nyheder, ydelser, visioner eller medarbejdere til en fortælling, der har relevans for de udvalgte medier og deres målgrupper.

Content

Tænk storytelling ind i content på tværs af websitet. Fx i form af testimonials, case-historier, videoer, billeder, kernefortælling og i særdeleshed på virksomhedsbloggen, hvor der er mulighed for at skabe historierne i nye forgreninger.

Sociale medier

Brug de sociale medier til at dele blogartikler, interviews og visuelle historier i form af billeder og video. Sociale medier giver mulighed for at dele de historier, der lever på websitet, samtidig med de giver mulighed for nye historier og kreative storyhacks i et nyt format.

Video

Den levende fortælling er nem at fordøje og tilføjer de små nuancer, der taler til følelser og sanser. Videoformatet kan være ideelt til alt fra tutorials til testimonials og bane vejen for en følelsesmæssig connection.

Kernefortællingen

Mange virksomheder bruger spalteplads på at beskrive beliggenhed, ydelser, årstal og antal medarbejdere. Men tænk hvis kernefortællingen rent faktisk kom ind til kernen og viste, hvad den gør, for hvem den gør det og hvorfor.

Employer branding

Lad medarbejderne fortælle hvorfor det er fedt at gå på arbejde, hvad der driver dem, og hvad de drømmer om. Ærlige medarbejdercases skaber troværdighed og inspirerer nye medarbejdere. Storytelling kan således blive et stærkt værktøj i jagten på kompetent arbejdskraft.

Blog

Vigtig viden og tips til jeres næste story hack

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Skal vi skrive historie?

Vil du vide mere om, hvordan du kan udnytte storytelling i content marketingstrategien? Har du brug for sparring og rådgivning til dit næste projekt?