Virksomhedsblog
Skab opmærksomhed og positionér dig som ekspert
Begrebet blogging har mange ansigter. Der er influenceren, som har skabt en profitabel karriere gennem sin beautyblog. Et andet eksempel er familiens dagbog fra rejsen til Sydamerika. Her skal det dog handle om begrebet virksomhedsblog.
Virksomhedsbloggen er også kendt under navne som corporate blog og business blog. Et strategisk marketingredskab, der kan øge trafikken, fastholde brugeren på sitet og positionere din virksomhed som ekspert inden for dens niche.
Din virksomhed skal blogge...
- Fordi godt indhold får Googles opmærksomhed og sikrer en bedre placering
- Hvis du vil styrke brandautoriteten og positionere dig eller din virksomhed som ekspert
- Fordi blogindlæg er genialt indhold til deling på sociale medier og i nyhedsbreve
- Fordi en virksomhedsblog skaber værdi for læseren og bygger relationer med kunderne
- Fordi bloggen er virksomhedens talerør og vejen for at blive hørt, set og læst
Et univers, der afspejler dit brand og taler til dine kunder
Ejer du en planteskole, eller har din virksomhed udviklet energivenlige løsninger til hjemmet? Uanset hvad din virksomhed er sat i verden for, har du ikke bare én historie at fortælle.
Med det sagt må din virksomhedsblog for alt i verden ikke blive skraldespand for tilfældige budskaber. Men med en rød tråd og en klar strategi kan du bygge et univers, der taler til dine kunder.
Kom i gang med din virksomhedsblog
Kend din målgruppe
Inden du begynder at skrive løs, skal du sætte dig i kundernes sted: Hvad er det for en frustration, behov eller manglende viden, der får dem til tasterne? Og hvilken løsning har din virksomhed på kundens udfordring?
Lad virksomhedens blog tage udgangspunkt i de udfordringer og behov, kunderne står med – og lad blogindlæggene bane vejen for en løsning.
Brainstorm på de gode historier
Lad os tage planteskolen som eksempel. Her sælges bærbuske, træer, stueplanter, gødning, grus, jord og haveredskaber, men glem i første omgang alt om salg.
Forestil dig i stedet nogle af de scenarier, der udspiller sig i hovedet på en kunde, som eksempelvis er på udkig efter hækplanter. Hvor tæt skal hækplanterne stå? Kan kirsebærlaurbær gro i sandjord? Hvordan får jeg hækken til at gro? Kan naboen lure gennem hækken?
Der kan skrives mange historier om hække – og det gælder selvfølgelig også alle de andre planter.
Produkt- eller behovsinspireret storytelling
Vi bliver ved planteskolen. Den nyudklækkede blogger vil sandsynligvis tage fat på de oplagte historier om hækken: Sådan får du succes med hækken: 3 trin til en tæt hæk eller Liguster for begyndere: Så nemt imponerer du naboen.
Ovenstående type blogindlæg tager udgangspunkt i hækken og antager på forhånd, at kundens behov er at plante en hæk. Intet i vejen med det. Med søgeord som hæk og liguster er der såmænd også gode chancer for at fange trafik fra folk, der er i markedet for at købe en hæk. Men du kan også starte et andet sted, nemlig med det egentlige behov.
Er det i virkeligheden privatlivets fred, der har iværksat behovet for en hæk? Så kunne et par bud på blogindlæg være: 10 tricks til mere privatliv i haven eller Havearkitektens hemmelige have: Sådan skabte han en privat oase. Her er hækken nærmest uundgåelig at få med som eksempel, men artiklen taler til behovet for privatliv frem for købelysten.
Miks formaterne og pust liv i virksomhedsbloggen
Som virksomhedsblogger kan du hurtigt blive genrekomfortabel. Selv om dine guides performer godt, er der god grund til at ryste posen og variere dine blogindlæg med how-to guides, case-historier og artikler, der virkelig nørder igennem.
5 typer indlæg til din virksomhedsblog
How-to guiden
En hands on guide, der trin for trin tager dig i hånden, fx når du skal plante hæk. Fordelen ved how-to guiden er, at den er til at forholde sig til og tilbyder en konkret løsning på en udfordring eller en opgave. Suppler med billeder og video for en endnu mere brugervenlig guide.
Case-historien
Her møder vi eksempelvis tre familier med en hæk. Den ene familie har skabt en spiselig have med en hæk af aroniabuske, den anden familie har fundet lykken med liguster, mens den tredje familie har en underholdende labyrinthave. Læseren får nogen at spejle sig i, og planteskolen får chancen for at formidle hækkens mange potentialer.
Interviewet
Inddrag eksterne eksperter med et klassisk interview, eller lad en influencer dele ud af sine erfaringer på din virksomhesblog. Interviewformatet har flere fordele: Det øger troværdigheden hos læseren, og sandsynligheden for at eksperten eller influenceren deler blogindlægget er stor. Ikke mindst er det nemt at gå til.
Top 10 og tjeklisten
Top 10-formatet eller tjeklisterne er lette at gå til, og læserne elsker dem. Samtidig har blogindlæg med titler a la Her er de 10 tætteste hække potentiale til at generere et salg. Valgmulighederne snævres ind fra et utal af hækplanter til 10 – og kunden får nemmere ved at træffe en beslutning.
Tal ind i trenden
Lav et storyhack ved at bygge bro mellem din virksomheds produkter eller budskaber og et aktuelt emne eller en trend. Boligtrends som ’bring naturen ind i hjemmet’ er lige til højrebenet for planteskolen, der kan guide til grøn styling eller lægge en sundhedsmæssig vinkel på trenden med en artikel om luftrensende og beroligende planter.
Blog
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
Lad os udforske virksomhedens bloggerpotentiale...
Har du mistet den røde tråd i din eksisterende virksomhedsblog? Eller vil du gerne give dit content og målgruppe ekstra opmærksomhed med et nyt univers? Lad os tage en snak og undersøge potentialet i fællesskab.