Nyhedsbrev

Målrettet kommunikation med et højt afkast

Nyhedsbrevet er et af de mest effektive marketingredskaber, hvis du kan dit kram. For ligesom med andre discipliner inden for content marketing kræver e-mail marketing en god strategi, målgruppekendskab og en dygtig tekstforfatter. Er ovenstående på plads, er der gode chancer for et højt afkast og en stærkere relation til dine kunder.

38 kroner i afkast – eller endnu mere?

Statistikker siger, at du kan tjene 38 kroner for hver krone, du smider i dit nyhedsbrev. Den statistik skal du ikke hænge dig for meget i, for der er som bekendt forskel på en global webshop og en nyopstartet skønhedsklinik. Men pointen er god nok. Nyhedsbrevet har potentiale for en høj return of investment, og du kan oven i købet komme i gang helt gratis med fx MailChimp.

5 genveje til et succesfuldt nyhedsbrev

Målrettet massekommunikation

Har du fået mange sign ups, måske gennem konkurrencer, freebies eller gennem tidligere salg, kan du nå ud til rigtig mange mennesker. Dermed ikke sagt, at du gør det. En nybagt mor, der netop har købt en barnevogn på din webshop, kan måske fristes med en konkurrence om en babygynge eller en guide til barnets middagslur. Men hun er næppe interesseret i mails om de rollatorer, du også sælger på din webshop. Måske den mail endda får hende til at afmelde nyhedsbrevet.

Nyhedsbreve der går lige i hjertet

Når du har fået en del sign ups i puljen, bør du overveje e-mailsegmentering, hvor du på baggrund af brugerdata inddeler dine modtagere i segmenter. Når dette er på plads, kan du målrette dine nyhedsbreve ud fra den adfærd, der kendetegner de forskellige segmenter.

Læg en strategi for dit nyhedsbrev

Ligegyldige nyhedsmails er spildt arbejde. Samtidig er der ikke grund til at bombardere kundernes inbox med irrelevante nyhedsbreve, der får dem til at trykke ’afmeld’. Stil dig selv følgende spørgsmål, inden du skyder nyhedsbreve ud med spredehagl og bind for øjnene.

Hvad vil du med dit nyhedsbrev?

Vil du skabe en stærkere relation til dine kunder? Vil du sælge? Skabe trafik til hjemmesiden? Eller øge din brand awareness?

Hvilke ressourcer har du til rådighed, og hvordan vil du bruge dem?

Har du en tekstforfatter ansat, eller skal du hyre en freelance tekstforfatter? Kan du selv sætte nyhedsbrevet op, eller skal du have hjælp? Hvilket e-mail marketingværktøj vil du bruge? Vær realistisk, inden du lægger en strategi, så det hele ikke falder til jorden.

Hvordan vil du få tilmeldinger til dit nyhedsbrev?

Nyhedsbrevet bliver ikke nogen succes, hvis ikke det bliver læst. Det er derfor afgørende, at du får sign ups. Overvej pop-ups, der inviterer besøgende til at tilmelde sig nyhedsbrevet, konkurrencer via sociale medier, lok med en 10% rabatkupon eller integrer et tilmeldingsmodul i din webshop.

Hvem er din målgruppe?

Det måske vigtigste spørgsmål at stille sig selv! Få styr på din målgruppe og overvej, hvilke segmenter den eventuelt kan opdeles i. Med målrettet kommunikation er der større chance for at gøre modtageren blød i knæene.

Hvornår og hvor ofte vil du sende nyhedsbreve?

Overvej hvor ofte du vil sende nyhedsbreve ud. Hvad er realistisk? Og hvad giver mening for din virksomhed og for dine modtagere? For mange irrelevante nyhedsbreve kan resultere i, at modtagerne afmelder nyhedsbrevet. Samler du derimod til bunke og propper flere budskaber ind i et nyhedsbrev, kan du derimod udvande din pointe.

Hvilket indhold er relevant for dine nyhedsbreve?

Driver du en webshop, vil du sikkert gerne sælge noget. Rådgiver din virksomhed derimod om klimavenlige løsninger til det offentlige, er du måske mere interesseret i at dele viden og positionere virksomheden som thought leader på klimaområdet. Nyhedsmails med temaer som 50% rabat og 2-for-1 er oplagte for en webshop, men det er konkurrencer, guides og andet inspirerende indhold også. For den rådgivende virksomhed vil resultatet af ny forskning og links til blog og white papers derimod være oplagt indhold.

Hvordan passer nyhedsbrevet ind i din øvrige content marketing strategi?

Har du lavet et årshjul eller en klar content marketing strategi? Tænk sæsoner, højtider, salgskampagner, mv. ind i din strategi og skab synergi mellem dine forskellige kanaler, fx virksomhedsbloggen, sociale medier og Google Ads. På den måde rammer budskabet din målgruppe fra flere vinkler.

Vil du gerne gøre det lidt bedre?

Har du forgæves forsøgt med clickbait, konkurrencer og freebies? Lad os tage en snak og se på, hvordan du kan kommunikere mere skarpt med bedre og mere målrettet indhold til gavn for både virksomheden og dens modtagere.